Hoe zit de Bijbel in elkaar?

De Bijbel is opgedeeld in testamenten, boeken, hoofdstukken en verzen. Wat betekent dat? Ook bestaat de Bijbel uit verschillende soorten teksten. Op deze pagina vind je hier wat uitleg over.

 

Een verzameling boeken

Het woord bijbel betekent ‘boeken’. Het komt van biblija, wat je waarschijnlijk wel kent van bibliotheek. De Bijbel is dus een verzameling boeken. Zo is bijvoorbeeld Genesis het eerste bijbelboek, en Openbaring het laatste. In totaal zijn er 66 bijbelboeken. Hoe die Bijbel tot stand is gekomen kun je lezen in het boek De geschiedenis van de Bijbel.

 

Twee gedeelten

De Bijbel is opgedeeld in twee onderdelen: het Oude Testament, en het Nieuwe Testament. Het Oude Testament bestaat uit 39 bijbelboeken en speelt zich af voor de komst van Jezus Christus. Het Nieuwe Testament bestaat uit 27 bijbelboeken, en speelt zich af vanaf de geboorte van Jezus.

 

Diverse soorten boeken

De Bijbel bestaat uit meerdere soorten boeken. Je vindt in de Bijbel onder andere verhalen, liederen, profetieën (stukken waar God zelf spreekt) en brieven aan christenen. In onze uitgave WegWijs vind je het volgende overzicht:

 

 

De EO heeft bij elk van deze boeken wat uitleg geschreven: bijbel.eo.nl

 

Hoofdstukken en verzen

De meeste bijbelboeken hebben meerdere hoofdstukken. Wanneer hiernaar verwezen wordt zie je bijvoorbeeld staan Genesis 1 of Genesis 2.

Elk hoofdstuk is ingedeeld in verzen. Een vers bestaat meestal uit een of twee zinnen. Het vers wordt vaak aangegeven door een dubbele punt. Bij een verwijzing naar een tekst kun je dus tegenkomen: Genesis 1:1.

 

Tekstverwijzingen en afkortingen

Tekstverwijzingen (verwijzingen naar een specifiek bijbelvers) worden vaak afgekort. Hierover lees je meer op deze pagina.