Tips bij het lezen van de Bijbel

 

Je hebt een Bijbel, je weet hoe hij in elkaar zit, en wilt aan de slag met lezen. Hoe pak je dat aan? Gewoon bij het begin beginnen, of…? We geven je wat tips.

 

Gods Geest helpt

Misschien lees je de Bijbel wel omdat je op zoek bent naar God. Misschien lees je de Bijbel omdat je God kent en meer van Hem wilt leren. Hoe het ook is: voor mensen is de Bijbel soms best moeilijk om te begrijpen. Daarom hebben we Gods hulp nodig om de Bijbel te kunnen begrijpen.

 

Hoe doe je dat?

Je kunt bijvoorbeeld bidden (praten met God). Iets wat je bijvoorbeeld tegen God kunt zeggen is:

 

God, in de Bijbel lees ik wat U tegen de mensen wilt zeggen. Wat U belooft en wat U van ons vraagt. Dat wil ik graag ontdekken. Wilt U mij helpen om uw woorden te begrijpen, om ze te aanvaarden. Geef me wijsheid, inzicht en onderscheidingsvermogen. Uw heilige Geest wil mij daarbij helpen. Geef mij het vertrouwen dat U goed bent en dat U mij wilt leren wat uw wil is. Dat bid ik in de naam van uw Zoon Jezus. Amen. 

 

Begin bij het Nieuwe Testament

De Bijbel is ingedeeld in twee gedeelten: het Oude Testament (voor de komst van Jezus) en het Nieuwe Testament (vanaf de komst van Jezus). We geven je graag de tip mee om te beginnen bij het gedeelte vanaf de komst van Jezus. Het eerste bijbelboek van het Nieuwe Testament is: Matteüs. Hij schrijft veel over wie Jezus is, wat Hij zei en wat Hij deed.

 

Maak gebruik van andere boeken en bijbelstudies

Bij de IBB willen we je graag helpen om de Bijbel te laten spreken in je persoonlijk leven. Daarom hebben we diverse uitgaven die je kunnen ondersteunen bij het lezen van de Bijbel. Een aantal opties:

 

  • Leidraad
    Per dag lees je een stukje uit de Bijbel met wat uitleg erbij. Ook geven we tips, voorbeeldgebeden en vragen aan je mee. Wanneer je Leidraad gebruikt kun je in acht jaar de hele Bijbel doornemen. Bij een abonnement van 27,50 euro krijg je 4x per jaar een boekje met tekst en uitleg voor elke dag. Meer info vind je hier.

  • GroeiMagazine
    GroeiMagazine is een magazine vol inspirerende artikelen die je aanmoedigen om geestelijk te groeien. De artikelen zijn gekoppeld aan een Bijbelse focus waarmee je een kwartaal lang met een thema aan de slag kunt. Meld je aan of bestel een proefnummer.
  • Dagelijks Vers
    Met Dagelijks Vers ontvang je dagelijks een bijbeltekst en korte overdenking in je mailbox. Meld je hier aan

 

Lees samen

Lees de Bijbel samen met iemand die al iets langer gebruikmaakt van de Bijbel. Zo kun je direct je vragen bespreken en samen leren. Aansluiten bij een bijbelstudiegroep (of Gemeente Groei Groep) van een kerk of studentenvereniging is ook mogelijk.

Wil je meer weten over wat het bijbelse geloof inhoudt, volg dan samen een cursus Christianity Explored.